• داخلی
  • خارجی
  • قطار
  • بیمه
جستجوی بلیط هواپیما داخلی
  • یک طرفه
  • رفت و برگشت
به زودی ...
به زودی ...
به زودی ...
به زودی ...
به زودی ...
به زودی ...
  • {{item.d}}, {{item.c}} {{'('}}{{item.b}}{{')'}} {{item.a}}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.d}}, {{item.c}} {{'('}}{{item.b}}{{')'}} {{item.a}}
  • موردی یافت نشد!
  • پر پروازها
  • {{item.c}} {{'('}}{{item.b}}{{')'}} {{item.a}}
  • همه شهرها
  • {{item.c}} {{'('}}{{item.b}}{{')'}} {{item.a}}
  • موردی یافت نشد!
  • پر پروازها
  • {{item.c}} {{'('}}{{item.b}}{{')'}} {{item.a}}
  • همه شهرها
  • {{item.c}} {{'('}}{{item.b}}{{')'}} {{item.a}}
  • موردی یافت نشد!
  • + -
  • + -
  • + -
    • اکونومی | Economy
    • بیزینس | Business
    • فرست | First
    • پرمیوم | Premium
  • + -
  • + -
  • + -
    • اکونومی | Economy
    • بیزینس | Business
    • فرست | First
    • پرمیوم | Premium
  • {{item.d}}, {{item.c}} {{'('}}{{item.b}}{{')'}} {{item.a}}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.d}}, {{item.c}} {{'('}}{{item.b}}{{')'}} {{item.a}}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.d}}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.d}}
  • موردی یافت نشد!
  • + -
  • + -
  • + -
    • خانوادگی
    • ویژه آقایان
    • ویژه بانوان
  • {{item.c}} {{item.a}}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.d}}, {{item.c}} {{item.a}}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.c}} {{item.a}}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.c}}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.c}} {{item.d}}{{(item.d.lentgh)?',':''}} {{item.b}}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.d}}, {{item.c}}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.d}}, {{item.c}} {{'('}}{{item.b}}{{')'}} {{item.a}}
  • موردی یافت نشد!

سوانح هوایی

با اینکه امن ترین ناوگان حمل و نقل  دنیا ناوگان هوایی میباشد اما سوانح هوایی همچنان قربانی میگیرد . هربار یک هواپیما سقوط میکند همه ی دنیا متوجه میشوند و کارشناسانی برای تحقیقات اینکه دقیقا چه اتفاقی افتاده است مامور میشوند .

اما این که این محققان چه مواردی را پیگیری میکنند و چگونه میتوانند متوجه بشوند که ریشه ی این حادثه در کجا بوده است ، موضوع این مقاله میباشد .

 

 

 

 

جعبه سیاه هواپیما چیست ؟

 

معمولا بعد از یک فاجعه هوایی اولین قسمتی که به ذهن خطور میکند که بتوان از آن اطلاعات گرفت جعبه سیاه هواپیما است .

اما در مورد این قسمت حیاتی چقدر میدانید ؟

 

 

 

 

 

تمام شرکت های ارائه کننده ی خدمات حمل و نقل هوایی موظف هستند که هواپیماهایشان مجهز به سیستم  ضبط کننده صدای کابین خلبان و ضبط کننده ی داده ها ی پرواز باشند .

برای پیدا کردن این دوسیستم بسیار مهم محققان به جعبه سیاه هواپیما رجوع میکنند .

وقتی هیچکدام از قطعات و تجهیزات هواپیما که به عنوان مدرک در سانحه هوایی پیدا میشوند نمیتوانند به فهمیدن علت حادثه کمک کنند ، هردوی این قطعات میتوانند بسیار حیاتی باشند و به بررسی سانحه هوایی و فهمیدن علت آن کمک کنند .

 

محل جعبه ی سیاه هواپیما در قسمت آخر هواپیما قرار دارد .

از لحاظ فنی مهندسی ، وقتی یک هواپیما سقوط میکند معمولا سر هواپیما بیشتر و سریعتر آسیب میبیند . ولی دم هواپیما دیرتر و کمتر آسیب میبیند .

پس کاملا توجیح پذیر است که جعبه سیاه در دم هواپیما باشد .

 

اغلب ، به عنوان مثال وقتی هواپیما در دریا سقوط میکند ، مثل اتفاقی که در سال 1985 انفجار هواپیمای پرواز 182 ایر ایندیا بوسیله ی تروریست های سیک برفراز اقیانوس اطلس در جنوب ایرلند رخ داد ، تحقیقات کمی برای آن صورت گرفته زیرا در چنین موقعیت خاصی خلبان فرصت صحبت و واکنش در برابر آن ندارد که ضبط بشود تا با پیدا کردن حتی جعبه سیاه هم بتوان چیزی فهمید  و تمامی تکه تکه های هواپیما غرق میشود و واقعا سرنخی باقی نمیماند .

 

امروزه جعبه ی سیاه هواپیما یک قسمت حیاتی کمک کننده برای فهمیدن علت سانحه ی هوایی میباشد .

مثلا در کشف جعبه سیاه در سانحه هوایی مکزیک  در 4 نوامبر 2008 که چهل کشته داد و وزیر کشور مکزیک داخل مسافران حضور داشت ،  اطلاعات بسیار مفیدی کشف شد .

 

شاید از خودتان بپرسید چگونه در یک سانحه ی وحشتناک هوایی که همه ی سیستم های هواپیما تقریبا نابود میشود میتوان جعبه ی سیاه و ضبط کننده ها را پیدا کرد ؟

 

برای کشف محل ضبط کننده ی صدای کابین خلبان و ضبط کننده ی اطلاعات پرواز بعد از حادثه ی سقوط هواپیما در اقیانوس ، هر ضبط کننده یک دستگاه نصب شده چراغ شناساگر زیر آب  ( Underwater Locator Beacon ) روی خودش دارد .

 

این وسیله بلافاصله بعد از تماس با آب فعال میشود و میتواند از عمق 14000 پایی سیگنال ارسال کند .

دقت کنید که هر فوت 30.05 سانتی متر است و این یعنی از فاصله ی 4200 متری سیکنال قابل تشخیص میباشد .

همچنین برای کمک به پیدا شدن هرچه سریعتر آنها جعبه سیاه واقعا سیاه نیست بلکه نارنجی است .

 

 

 

برای تست مقاومت در برابر سوانح مختلف ، برروی این قطعات آزمایش های بیشماری انجام میشود . برای مثال برروی یک جعبه سیاه هواپیما 2100 تست انجام میشود .

از جمله :

  • نگه داشتن آن به مدت یک ساعت در آتش 1110 درجه
  • حرارت 260 درجه سانتی گراد به مدت 10 ساعت
  • نگه داشتن بین دماهای 55 تا +70 درجه سانتی گراد

 

جالب است بدانید که این ضبط کننده ها میتوانند اطلاعات پرواز را 25 ساعت نگه دارد .

 

 

 

 

آینده ی تکنولوژی ساخت  جعبه ی سیاه

 

تلاش های بسیار زیادی برای بهتر کردن تکنولوژی و البته قابل اعتماد کردن جعبه سیاه توسط شرکت های مربوطه انجام شده است .

یک کمپانی تولید کننده ی چراغ هواپیما در سال 2007 از یک قطعه ی کامل همه جانبه ی ضبط اطلاعات پرواز رونمایی کرد

که از آن بر روی تمامی هواپیماهای FURY piston استفاده کرد .

این کمپانی در طی ساخت یک نمونه ی آزمایشگاهی اعلام کرد  که اگر نرم افزار مناسب استفاده شود همین mp3 های پخش موزیک  میتوانند تا 500 ساعت اطلاعات بر روی ضبط کننده ی اطلاعات پرواز نگه دارند .

 

 

 

چه خطراتی تیم تحقیقاتی را تهدید میکند ؟

درست است که تیم تحقیقاتی سانحه بعد از وقوع حادثه میرسند که دیگر انفجاری وجود ندارد ،  اما باید بدانید که خطرات بسیاری همچنان آنها را تهدید میکند .

از جمله وظایف تیم تحقیقاتی ،  بازیابی ، آزمایش ، و بررسی مدارکی مثل لاشه ی هواپیما که ممکن است در حال از بین رفتن باشد و در بیشتر موارد از  لحاظ فیزیکی خطر آفرین است ، مثل محموله های خطر ناک ، قابل اشتعال یا مواد سمی ، بخارات ، چیزهای تیز و سنگین یا تجهیزات تحت فشار و یا حتی بیماری زا که ممکن است شیوع پیدا کند .

در کنار تیم تحقیقاتی ، تیم های حفظ امنیت مثل پلیس و آتش نشانی برای حفظ و کنترل فضا اقداماتی را انجام میدهند .

مثلا تیم آتش نشان نباید اجازه دهد که آتش به مکان های دیگر اشاعه پیدا کند .

و همچنین به هیچ عنوان نباید اجازه دهند که مردم عادی به منطقه سقوط هواپیما ورود پیدا کنند .

 

کلیه تیم تحقیقات سانحه به لباس های مخصوص برای انجام تحقیقات مجهز هستند . این لباسها ضد اشعه هستند و سرتا پای شخص را به طور کامل پوشش میدهند .

 

 

برچسب ها {{item}}